Fotografie Alžběty?

9. září 2009 v 13:06 | Aneta |  Zajímavosti týkající se Alžběty

Na počátku devadesátých let v publikaci věnované císařovně se objevila fotografie Alžběty o které se hodně diskutuje. Jde o fotografii z roku 1891, na které by měla být zobrazena císařovna sedící u malého pracovního stolu a její společnice Ida von Ferenczyová. Podmíněný způsob je nutností, protože jde o pochybnou fotografii. Může být falešná nebo skutečná? Podívejme se, co je zač.


Fotografie patřící do soukromé sbírky byla poprvé představena v roce 1986 na výstavě konající se ve vile Hermes ve Vídni. Titulek, který k této příležitosti vydal katalog zní takto: Fotografie byla pravděpodobě pořízena během Vánoc roku 1891. Scéna v soukromí ukazuje jednoduše oblečenou císařovnu s jednoduchým účesem. Kromě císařovny, která by zde měla mít 53 nebo 54 let, tu sedí i její dvorní dáma Ida von Ferenczyová. A zajímavá poznámka - některé z fotografií v místnosti byly přidány v laboratoři v pozdější době.


První věc, která vyvolává pochybnost o pravosti snímku jsou drobnosti. Žena, která by měla být císařovnou má jednoduchý drdol. Víme, že vlasy císařovny byly velmi dlouhé a nikdy nebyly sepnuty v tomto účesu. Rovněž se zdá divné, že žena, která se chrání před fotografy, jim bude k dispozici zrovna takhle. Druhá žena by měla být Ida von Ferenczyová, o níž víme, že byla o čtyři roky mladší než Sisi. Je možné, že této osobě na fotce je jen 49 let? Zdá se to nepravděpodobné. Očividně můžeme začít přemýšlet o tom, že žena sedící u stolu by mohla být hraběnka Marie Festetiscová, další císařovnina dvorní dáma. Jedna z možností totiž je, že lidé, předkládající tuto fotografii potřebovali odůvodnit přítomnost dvou osob, jejichž identita nebyla jistá. Nemělo by se zapomínat na to, že se s fotografií manipulovalo v laboratoři a neexistuje o ní nic na co by se dalo objektivně spolehnout.
Jeden detail, vrhající stín na tento dokument. Žena, o které si myslíme, že je císařovnou má prsten. Víme, že Alžběta nenosila prsteny a svatební prsten nosila zavěšený na řetízku na krku. Víme také, že Ida von Ferenczyová a Marie Festeticsová, obě maďarky, byly jako dvorní dámy císařovny většinou spolu a je pravděpodobné, že jsou spolu i zobrazeny. Je tedy možné, že v pozadí vidíme Idu von Ferenczyovou a v popředí by mohla být Marie Festeticsová?

Zda je císařovna zobrazena na fotografii může rovněž pomoci rozluštit cenné svědectví hraběnky Irmy Sztárayové, císařovniny společnice v posledních letech. Na soukromé schůzce na jachtě Miramare u francouzského pobřeží v roce 1896, si hraběnka napsala do svého deníku: "Na jachtě měli jíst císařovna v doprovodu bývalé císařovny Evženie a prince Waleského. Když se podávala káva přišel královský průvod vyfotografovat námořní důstojník. Tyto obrázky jsou sice pěkné, ale císařovnu nezobrazují. Nic ji nemohlo přesvědčit, aby se nechala vyfotografovat." Je tedy na místě si položit otázku, jestliže Alžběta odmítla být vyfotografována při jedné příležitosti u níž se předpokládá, že byla na vysoké reprezentativní úrovni, učesaná a dobře oblečená k přijímání hostů, jak je možné, že by souhlasila se zvěčněním v soukromí a vypadající tak unaveně?

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jitka Jitka | E-mail | 9. září 2009 v 13:24 | Reagovat

Tuto fotografii znám a neustále jsem jí s rovnávala s jinou fotkou Sisi,protože mi to také nesedělo....můj názor je,že Sisi na této fotce není,přikláním se spíše k názoru,že je to dvorní dáma Maria Festeticsová.S Idou Ferenczyovou bych souhlasila,co se týká jejího věku,těžko říct,záleží také na dědičné dispozici a stylu života....

2 Princessa Princessa | Web | 10. září 2009 v 9:18 | Reagovat

Přidávám se také k nesouhlasu. Nemyslím si, že je na fotografii Sisi. Jak je popsáno v článku, pochybuju, že by se takhle nechala zachytit, když jindy se fotit nechtěla. Ani podoba zde žádná není. Kde se poděly její dlouhé vlasy?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama